31 Ekim 2009 Cumartesi

Yanlış tesbihe âşık olmak: Uzak İhtimal


Bugünlerde İstanbul’da 11. İstanbul Bienali düzenleniyor. Etkinliğin ana teması ise “İnsan Neyle Yaşar?”. Bugünlerde gösterime giren “Uzak İhtimal” filmi de insanoğlunun aşk olmadan yaşanamayacağını anlatmanın derdinde. Ama, itiraf edemeyince aşk neye yarar ki?

Mahmut Fazıl Coşkun’un (Hürriyet Gazetesi köşe yazarı Ahmet Hakan Coşkun’un kardeşi kendisi) sinema kariyerindeki ilk filmi olan “Uzak İhtimal” (İngilizce adıyla “Wrong Rosary”- “Yanlış Tespih”. Neden “Yanlış Tespih” olduğunun cevabı filmde var.) genç müezzin Musa (Nadir Karabacak) ile rahibe adayı Clara (Görkem Yeltan) arasındaki itiraf edilemeyen, platonik bir aşkın hikâyesini anlatıyor. Bir de araya dedektif hikâyesi gibi başlayıp başka türlü devam eden ve sona eren Sahaf Yakup Bey’in (Ersan Uysal) hikâyesi giriyor.

Önce kısaca hikâye: Ankara’nın Beypazarı ilçesinde yaşayan genç müezzin Musa’nın İstanbul’un Tophane semtindeki bir camiye tayine çıkar. Ailesinden ayrılarak ilk defa gurbete düşen Musa, bir yandan büyük şehrin insana verdiği yalnızlık hissiyle de başa çıkmak durumundadır. İşte, bu noktada iki insan karşısına çıkar: Biri, kendini yetiştirip bugünlere getiren –belki de- ustası yaşlı ve yatalak Anna’ya vefakârlık göstererek bakımını üstlenen genç rahibe adayı Clara, diğeri ise yaşlı ve gizemli Yakup Bey. Bir de, Musa’nın arkadaşı Murat’ın hırsızlık hikâyesini de unutmamak gerek.

Yanlışlıkla bulunan haçlı tespih

Her ne kadar yönetmen Coşkun filminin iki din arasında bir yakınlaşma çabası olmadığını söylese de, Musa’nın bir şans eseri bulduğu ve üzerinde haç bulunan tesbihi, Müslümanların tesbihi yerine çekmesi bile yeterince açıklayıcı olur sanırım. (Zaten filmin yurtdışındaki festivallere gönderilen afişinde bu çabanın dikkat çekici olduğu görülüyor. Bir müslüman tesbihiyle bir hristiyanın tesbihinin birleşiminden meydana geliyor afiş.) Filmde dikkat çeken diğer bir nokta da oyunculuğun, atmosferin, müziğin ve diyalogların ekonomik kullanımı. Oyunculuklar deyince biraz durmak gerek: Nadir Karabacak, “Az, çoktur” oyunculuğuyla işini gayet iyi yapıyor. Görkem Yeltan da az ve öz oynuyor. Yalnız, robota benzer yürüyüş tarzı biraz abartı gibi duruyor. Ersan Uysal ise sahaf rolünde üzerine düşüyor ve filme katkı sağlıyor.

Cami imamının Musa’ya herhangi bir ilişkisi olup olmadığını sorgularken yönelttiği “Aday var mı?” sorusuna verdiği “Hayır!” cevabı üzerine verdiği “Öyle bir ‘hayır’ dedin ki,sanki ‘evet’ der gibi” saptamasında ortaya koyduğu duygusal ve mizahî olgunluk, filmde en çok akılda sahne olarak dikkat çekiyor. Polis sorgusunda Musa’yı sorgusunda, “Camiyi de satsaydın, şerefsiz!” gibi küçük ayrıntılar filme ayrı bir çeşni katıyor.

Toparlarsak, Mahmut Fazıl Coşkun’un “Uzak İhtimal”i yurtiçi ve yurtdışı festivallerden topladığı ödüllerin yanı sıra insanı içine çeken, duru ve dünyanın her yerindeki seyircinin ilgisini çekebilecek hikâyesiyle sinema dünyasına sağlam ve kendinden emin adımlarla giriş yapıyor.

UZAK İHTİMAL

Yönetmen: Mahmut Fazıl Coşkun

Senaryo: Tarık Tufan, Görkem Yeltan

Görüntü Yönetmeni: Refik Çakar

Müzik: Rahman Altın

Oyuncular: Nadir Sarıbacak (Musa), Görkem Yeltan (Clara), Ersan Uysal (Yakup)

Yapım yılı ve ülkesi: 2009, Türkiye, 90 dk.

Filmin Web sitesi: www.uzakihtimal.com , www.wrongrosary.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder